Der er ikke noget mere dejligt, end at se et barn lege. Det minder os om vores egen barndom, og hvor fredfyldt og simpelt livet var dengang. Et barn kan ikke sidde og lege, hvis det ikke føler sig tryg og godt tilpas. Et barn der leger indikerer altså to vigtige ting, til os voksne mennesker. For det første, så bekræfter det for os, at vi er et trygt og sikkert sted. Vi kan altså selv slappe bedre af. For det andet, så viser det os som forældre, at vi gør et godt stykke arbejde. Når barnet leger, så er det et tegn på, at vi har skabt de rette rammer for, at barnet kan udfolde sig.
Leg er dog meget mere, end bare sjov og ballade. Det er en læringsproces. Når dit barn leger, så går det på opdagelse i verden, og prøver en masse ting af. Når barnet stabler en masse klodser ovenpå hinanden, så forbedrer det sin koordination. Når hele tårnet af klodser falder sammen, så hjælper det barnet med at udvikle en slags intuitiv forståelse for tyngdekraften. Leg er altså ikke bare for sjov: det er en central del af barnets udvikling.
Som forældre er det vores ansvar at hjælpe vores børn, med at lære igennem leg. Det er en af de mest effektive måder, at hjælpe vores børn med at forstå verden på. Børn er nemlig naturligt drevne til at lege, så det er ikke noget man behøver at overbevise dem om. Det handler blot om at engagere sig i barnets leg, og sikre, at det har de rigtige rammer for at udfolde sig.
Særligt imitation er en form for leg, det kan betale sig at støtte op omkring. Børn er fra naturens side utroligt nysgerrige, og de observerer hele tiden, hvad vi andre går rundt og laver. De forsøger så også at imitere de handlinger, de ser hos de voksne. Det er igennem denne imitation, at de selv opbygger en forståelse for hvordan tingene hænger sammen. Barnets første ord, er et produkt af, at de imiterer de lyde de hører de voksne sige. Barnets første skridt, er et produkt af, at imitere de voksnes gang. Stort set alt hvad barnet lærer, er et produkt af, at de imiterer deres forældre.
Det er ikke kun helt små børn, der imiterer. Det sker også op til og med teenage-alderen. Du kan støtte dem i imitations-processen, ved at give dem legetøj, der lægger op til det. Et par sminkedukker gør det eksempelvis muligt at prøve kræfter med make-up på en sjov og let måde. Det er betydeligt lettere at lægge sminke på en dukke, end det er på én selv. Det er samtidig lettere at rette op på eventuelle fejl, og at prøve kreative idéer af.